تعمیرگاه ترمز ABS

ترمز ABS :
ترمز ABS ترمز ضد قفل میباشد که یکی از اجزای ضروری خودرو میباشد .
مخترع ای بی اس در ابتدا بانام ترمز ضد لغزش نامگذاری کرد . اولین شرکتی که از این ترمزها استفاده نمود شرکت وستینگ هاوس بود که در ترمز قطارها راه آهن امریکا استفاده نمود . سال ۱۹۵۰ شرکت دانلوپ مارکسات فناوری ترمز ای بی اس را وارد بازار خودرو نمود .

طرز کار سیستم ترمز ای بی اس به اینصورت میباشد که با انتقال نیروی پای راننده بر پدال ترمز و سوپاگ خلابوستر فعال میشود و هوای پشت دیافراگم توسط نیروی موتور مکیده میشود . خلا نسبی باعث میشود نیروی وارده راننده چند برابر شود .
با نصب ترمز ای بی اس بر روی خودرو ها عمل ترمز گیری با اطمینان بیشتر انجام میشود . در قدیم در جاده های لغزنده و یخ زده و در هوای بارانی و برفی ترمز گرفتن بسیار خطرناک بود و با ترمز گرفتن احتما خیلی زیاد چرخ ها قفل میشد و خطرات دیگری برای راننده به وجود می آورد و کنترل ماشین برای راننده بسیار سخت میشد . در این زمان فرمان پذیری ماشین تا حد زیادی کاهش پیدا میکرد و خطر تصادف به شدت بالا میرفت .

اجزای سیستم ABS :
ترمزهای ای بی اس یک سیستم و ترمز کمکی میباشد در کنار ترمزهای دیگر ماشین و باعث بالا رفتن ایمنی ماشین در هنگام رانندگی میشود .
۱- سنسورهای سرعت
در سیستم ای بی اس اطلاعات سرعت از طریق حسگرهای سرعت دریافت میشود . جای نصب این حسگرها در خودرو ها متفاوت میباشد و گاها در چهار چرخ و در بعضی خودروها در دیفرانسیل نصب میگردد .
۲-کنترل کننده
عملکرد سوپاپ ها و پمپ ها بر عهده ی بخش کنترل کننده ای بی اس میباشد . وظیفه ی خود این قسمت که از نوع هیدورلیکی میباشد میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
۱- تنظیم و کنترل سیستم از طریق حسگرهای اطلاعاتی
۲-کنترل وضعیت اجزای دیگر سیستم ای بی اس و تنظیم و کنترل آن ها در زمان فعالیت
( واحد کنترل الکترونیکی – واحد کنترل هیدرولیکی )
۳- سوپاپ ها یا الکترو موتور پمپ ها :
سیستم ترمز ای بی اس به صورتی میباشد که لوله هایی به نام لوله ترمز یا کانال ترمز که به هر چرخ به صورت مجزا وصل میشود . درون این لوله ها سوپاپ هایی مربوط به ترمز ای بی اس قرار دارد .

۴- پمپ یا شیرهای برقی
این قطعه وظیفه ی باز گرداندن نیروی کاهش یافته را دارد . سوپاپ ها هر یک به روشی فشار را کم میکند و این پمپ ها فشار از دست رفته را به سیستم باز میگرداند .
۵-اکولوماتورها
این بخش ترمز ای بی اس محل ذخیره روغن مازاد تحت فشار ترمز میباشد .
۶-تقسیم دینامیکی عقب
در هنگامی ترمز گیری شدید و ناگهانی باشد وزن خودرو ناخواسته به سمت جلو حرکت میکند در این هنگام تعادل وزنی خودرو به هم میخورد و قدرت ترمز گیری چرخ های عقب کمتر میشود . در این هنگام سستم دینامیکی عقب از ورودی ها و خروجی های کمک گرفته و فشار ترمز گیری چرخ های عقب و جلو متناسب میشود .

عیب یابی ترمز ABS
ترمز ای بی اس یکی از اجزای بسیار مهم در خودرو ها میباشد که باید به آلارمهای آن در خودرو دقت نمود . ترمز های ای بی اس به دلیل اینکه کنترل خودرو را در مواقع خطر فراهم میکند باید نسبت به نگهداری و تعمیر آن دقت کافی را داشت . خرابی این ترمزها با چراغی که پشت فرمان ماشین وجود دارد نمایش داده میشود . این چراغ در زمانی روشن میشود که سوگاپ ها و یا پمپ ای بی اس به مشکل بر خورده باشد .

دلایل روشن شدن چراغ ABS :
۱-خرابی سنسورها
۲-خرابی های الکتریکی
۳-خرابی پمپ ها و سوپاپ ها
۴- خرابی واحد کنترل

تعمیر گاههای تخصصی ترمز ABS :
این تعمیرگاهها باید مجهز به دستگاههای پیشرفته و تخصصی در تعمیرات ای بی اس باشند . برای تعمیر ترمزهای ای بی اس باید به تعمیرگاههایی مراجع نمود که کار تخصصی آنها تعمیر پدال ترمز ، لنت ترمز ، بوستر خلاء میباشد .
مواردی که در تعمیرگاه تخصصی ABS انجام میشود :
۱-رفع خالی کردن ترمز ( دو پا شدن ترمز )
۲- رفع مشکل قفل شدن چرخ ها
۳-تعمیر روغن ریزی مربوط به بلوک ABS
۴-باز کردن کانال مسدود روغن به چرخ ها
۵- تعمیر و تقویت انواع سیستم های ترمز
۶- رفع و تعمیر و ایراد یابی تمامی نواقص ترمز ای بی اس