مقالات

ترمز ای بی اس

ترمز ای بی اس

عیب یابی ترمز ای بی اس

امروزه یکی از خطراتی که ممکن است برای خودروها وجود داشته باشد قفل شدن چرخ‌ها است. اگر چرخ‌های خودرو قفل شوند باعث انحراف و واژگونی خودرو خواهند شد؛ از این رو ترمزهای ای بی اس روی کار آمده‌اند که این خطر را برای خودروها کاهش ‌دهند. قصد داریم در این مطلب به طور جامع به معرفی ترمز ای بی اس بپردازیم.

ترمز ای بی اس چیست؟

سیستم ترمز ضد قفل ای بی اس ABS یک نوع سیستم ایمنی بوده که به جهت حفظ امنیت خودروها در هنگام ترمز گرفتن طراحی شده است. در واقع ترمز ای بی اس از سر خوردن و لغزش چرخ‌ها جلوگیری می‌کند؛ همچنین موجب می‌شود که بتوانید حین ترمز کردن خودرو را کنترل کنید. در این سیستم ترمز ضد قفل یک سری حسگرهای جهت سنج سرعت به کار گرفته شده است که در حین قفل شدن چرخ‌ها سینگال‌هایی را برای کنترل‌گرهای موجود ارسال می‌کنند؛ از این رو کنترل‌گرها به سیلندر ترمز فرمان‌هایی جهت کاهش سرعت را ارسال خواهند کرد؛ که در نهایت موجب از حرکت ایستادن خودرو خواهد شد.

ویژگی‌ های ترمز ای بی اس

ترمز ضد قفل ای بی اس از ویژگی و مزیت‌های زیاد برخودار است که در این بخش برخی از آن‌ها را نام خواهیم برد:
به طور منظم خود را کنترل می‌کند.
دارای یک لامپ هشداردهنده بر صفحه نمایش خودرو که کلمه ABS یا ANTI-LOCK روی آن نوشته شده است. در هنگام وجود مشکل در ترمز ای بی اس این لامپ به نشانه علامت دادن روشن خواهد شد.
پایداری و ایستایی خودرو را در جاد‌ه‌های لغزنده افزایش می‌دهد و از وقوع حادثه جلوگیری می‌کند.
میزان لرزش در چرخ‌ها را مقدار زیادی کاهش می‌دهد.
میزان کنترل در فرمان را افزایش خواهد داد.
پایداری در خودرو حین گرفتن ترمزهای شدید در جاده‌های ناهموار را ایجاد می‌کند.

اجزای ترمز ای بی اس

سیستم ضد قفل از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را در کنترل خودرو دارند. اجزای تشکیل‌دهنده این ترمز به شرح زیر است:
سوپاپ‌ها: معمولا در هر یک از لوله‌های ترمز یک نوع سوپاپ وجود دارد که معمولا وظیفه کاهش و دفع نیروی موجود در ترمز را به عهده دارند.
کنترل‌کننده: این قطعه مانند یک مادر برد عمل می‌کند که تمام اطلاعات و دستورات را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات لازم را از سوی سنسورهای موجود دریافت می‌کند. از طرفی فرمان‌های لازم را به سایر اجزا ارسال کرده و بر آن‌ها نظارت دارد.
سنسورهای سرعت: این حسگرها تغییراتی که در سرعت خودرو ایجاد می‌شود را تشخیص داده و به کنترل‌گرها ارسال می‌کند.
پمپ: پمپ ترمز در ای بی اس وظیفه افزایش مجدد سرعت کاهش یافته را بر عهده دارد.

انواع ترمز ضد قفل ای بی اس

ترمزهای ضد قفل در انواع متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند که هر کدام کار متفاوتی از هم انجام می‌دهند. به طور کلی انواع ترمزهای ای بی اسی به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

ترمز تک کاناله: ترمزهای تک کاناله در واقع دارای یک سوپاپ و یک سنسور هستند؛ به همین دلیل تک کاناله اطلاق می‌شوند. این نوع ترمز معمولا در وانت‌ها و خودروهای سنگین قرار می‌گیرد که از طریق چرخ‌های عقب خودرو سرعت و ایستایی را در خودرو کنترل می‌کند.
ترمز  سه کاناله: این ترمز بیشتر در کامیون‌ها و وانت‌ها قرار می‌گیرد که سنسور یا حسگر سرعت در هر دو چرخ جلویی وجود دارد. اما در دو چرخ عقب خودرو تنها یک سنسور و یک سوپاپ جای‌گذاری شده است. در این نوع از ضد قفل‌ها کنترل سرعت جلو به صورت جداگانه صورت می‌گیرد.
ترمز ای بی اس چهار کاناله: این ضد قفل چهار کاناله یکی از بهترین نوع ضد قفل‌ها است؛ چرا که به طور مجزا روی هر چهار چرخ کنترل دارد و جداگانه آن‌ها را کنترل می‌‌کنند. بهترین گزینه میان ترمزهای ای بی اس خواهد بود؛ زیرا کنترل کامل و خوبی روی چرخ‌ها داشته و از لحاظ ایمنی کیفیت بهتری دارد.

سخن پایانی

داشتن ترمز  یا همان ضد قفل برای هر خودرویی ضروری است؛ زیرا از بروز حادثه و واژگونی خودروی شما جلوگیری خواهد کرد. در این مطلب  نکاتی را بیان کردیم که یکی از بخش‌های مهم و اصلی خودرو به شمار می‌رود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *