مقالات

تعمیر پمپ ترمز

تعمیرکننده پمپ ترمز

هر اتومبیل دارای یک سیستم ترمز است که با استفاده از آن حرکت اتومبیل کم و متوقف می‎شود. این سیستم به این صورت کار می‌کند که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، مایعی که معمولا روغن ترمز است فشرده می‌شود و از طریق لوله‌ها و سیلندرها، این فشار وارده جابه‌جا می‌شود و به سیلندرها و سیستم ناظر بر هر چرخ منتقل می‌شود تا اتومیبیل متوقف شود. اما اگر این سیستم مشکل داشته باشد حتما باید آن را تعمیر کرد؛ زیرا باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره تعمیر پمپ ترمز کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

وظیفه‌ پمپ ترمز چیست؟

سامانه ترمز از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن پدال ترمز، بوستر مکشی ترمز یا تقویت‌کننده و پمپ ترمز است. وقتی راننده می‌خواهد سرعت اتومبیل را کم کند یا آن را متوقف کند، این کار با فشردن پدال ترمز صورت می‌گیرد؛ در ‌واقع این فشار به پدال و سپس به بوستر وارد می‌شود و بعد به پمپ ترمز منتقل می‌شود. پمپ ترمز وظیفه دارد نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیکی تبدیل کند و این نیرو را تقویت کند و به چرخ‌ها انتقال دهد. پمپ ترمز، در محفظه موتور و نزدیکی پدال ترمز، روی بوستر قرار دارد شما برای جلوگیری از خراب شدن پمپ نیاز به تعمیر پمپ ترمز دارید و باید در بازه‌های زمانی مشخص پمپ ترمز خودرو را سرویس کنید.

خرابی پمپ ترمز چه علائمی دارد؟

این قطعه مانند سایر قطعات دیگر در صورت خراب شدن نشانه و علائمی دارد که با وجود آن‌ها باید در سریعترین زمان اقدام به تعمیر پمپ ترمز کرد. این علائم به شرح زیر است:
ترمز نداشتن ماشین
تعادل نداشتن در حین ترمزگیری
تغییر موقعیت پدال در حین عملکرد
ترمز نداشتن ماشین
با از کار افتادن پمپ ترمز، روغن هیچ نیرویی برای فشار به پیستون بزرگ ندارد به همین دلیل، ماشین قادر به توقف نمی‌باشد. البته باید به این نکته توجه کنید که این اتفاق معمولا هر از چند گاهی سیستم ترمز را از کار می‌اندازد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این مشکلات بازدیدهای دوره‌ای برای خودرو خود انجام دهید، تا از خرابی ناگهانی و تعمیر پمپ ترمز یا تعویض آن جلوگیری کنید.

تعادل نداشتن در حین ترمزگیری
یکی از علائم هنگام خرابی پمپ ترمز، عدم وجود تعادل در حین ترمزگیری است. در صورتی که پمپ ترمز آسیب دیده باشد، نمی‌تواند به موقع و به مقدار کافی روغن را پمپ کند؛ در نتیجه زمانی که شما می‌خواهید ترمز بگیرید، خودرو تعادل ندارد و به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود.
تغییر موقعیت پدال در حین عملکرد
بعد از فشردن پدال ترمز، به سیلندر فشار وارد می‌شود و روغن به سمت لوله‌ها انتقال داده می‌شود. در صورتی که پمپ ترمز خراب شود. در چنین حالتی پدال باید کورس بیشتری را طی کند تا فشار توسط پمپ روغن تامین شود .اگر این قطعه خراب شود، در واقع هیچ نیرویی آزاد نمی‌شود و ترمز عمل نمی‌کند.

تعمیر پمپ ترمز چگونه انجام می‌شود؟

در صورت خرابی این قطعه و نیاز به تعمیر پمپ ترمز شما باید دانش و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید مشکل خودرو را رفع کنید. در صورت نداشتن تخصص، پیشنهاد می‌کنیم تعمیر این قطعه را به افراد باتجربه و متخصص در این زمینه بسپارید؛ زیرا انجام این کار نیاز به ابزار خاصی دارد تا بتوان بدون آسیب به سایر قطعات این مشکل را رفع کرد.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر پمپ ترمز

در صورت داشتن تخصص در این زمینه برای تعمیر پمپ ترمز شما به ابزارهای مختلفی نیاز دارید که شامل آچار۱۱ و ۱۳ است. در ابتدا باید قوطی کنیستر را بیرون بکشید و با آچار ۱۱ دو لوله آهنی را باز کنید. شما باید در زیر لوله‌ها ظرفی را قرار دهید تا روغن موتور روی گیربکس نریزد. سپس با آچار ۱۳ دو عدد پیچ نگهدارنده پمپ ترمز روی بوستر را باز کنید و سوکت نشان دهنده را آزاد کنید. بعد از انجام این کار، پمپ را بیرون بکشید و آن را بررسی کنید. در صورتی که نیاز به تعمیر داشت پمپ را تعمیر در غیر این صورت آن را باید تعویض کنید.
در مرحله بعد پمپ را در جای خود قرار دهید و پیچ‎ها را ببندید. با کمک یک نفر از لوله‌ها شروع به هواگیری کنید. ترمز را پر کنید و زمانی که پر شد پا را روی پدال قرار دهید و یک نفر با استفاده از آچار لوله را شل کند تا هوا به‌راحتی بیرون بیاید؛ همچنین باید به این نکته توجه کنید تا زمانی که روغن صاف بیرون نیامده است، شما باید هواگیری را انجام دهید.
سخن پایانی
پمپ ترمز یکی از قطعات مهم در اتومبیل است که به دلایل مختلفی ممکن است، خراب شود. در صورت خرابی این قطعه ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری رخ دهد؛ در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از خرابی و تعمیر پمپ ترمز در بازه‌های زمانی اتومیبیل خود را سرویس کنید. پیشنهاد می‎کنیم در صورت نداشتن تخصص کافی در این زمینه انجام این کار را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *